15 Temmuz 2014 Salı

Yeni bir iş, yine bir adaptasyon süreci…

Orijinal mekanı: Linkedin;
https://www.linkedin.com/today/post/article/20140708142926-105802679-yeni-bir-i%C5%9F-yine-bir-adaptasyon-s%C3%BCreci?trk=object-title

Hem çalışan hem de şirket için belki de en önemli dönemlerden biridir yeni işe başlangıç sonrası uyum süreçleri. Şirket içerisinde her ne kadar önemli bir dönem olduğu düşünülse ve hatta belirtilse bile, ne yazık ki birçok kişi üzerinde durarak harekete geçmiyor ve gerekli değeri vermiyor bu zamana. Beraberinde birçok problem geliyor dolayısıyla.
Daha sonraki genel iyilik halini, iletişimi, performansı ve sonucunda başarıyı doğrudan etkileyen bu kritik zamanı iyi bir şekilde geçirmek için her iki tarafın da dikkat etmesi gereken bazı noktalar vardır.
Çalışanlar için
Çalışanlar için yeni iş yerleri bir nevi stres kaynağıdır; yeni müdür, yeni çalışma arkadaşları, yeni bir kurum kültür, uyulması gereken yeni kurallar gibi bitmek bilmeyen bir liste sıralanır bu yeni ortam ile beraber. En basitinden masamızın nerede olacağını, nerede yemek yiyeceğimizi bile düşünüp türlü sorularla dolduruyoruz kafamızı.
Çalışmaya başlamadan önce;
  • Şirket hakkında öğrenebildiğiniz her şeyi öğrenmeye çalışın; Nasıl bir geçmişi var, nasıl bir vizyonu ve misyonu var, üst yönetim kimlerden oluşuyor, rakipleri kimler, pazar içerisinde nasıl bir yerde, sosyal medyada kendini nasıl tanıtmış ya da başkaları tarafından nasıl tanıtılmış ve anlatılmış gibi.
  • Başkalarından şirket ve şirket çalışanları ile ilgili bilgi alırken mümkün olduğunca konuştuğunuz kişi sayısını yüksek tutmaya çalışın. Ancak aldığınız cevapların karşısında herkesin deneyiminin ve bakış açısının farklı olabileceğini de düşünerek değerlendirmeyi yapın.
Çalışmaya başladıktan sonra;
  • Bu süreci sorunsuz geçirmenizde ve sağlıklı bir şekilde yeni işinize uyum sağlamanızda en temel aracınız sahip olduğunuz iletişim becerileriniz olacaktır. Gülümseyin :)
  • Tanışabildiğiniz kadar çok insanla tanışın. İlk zamanlarda isimleri ve ünvanları karıştırabilirsiniz belki ama ilk adımı siz atmış olursunuz.
  • Aklınıza takılan her şeyi sorun, ilk başta bazı şeyleri anlamanız ve hatırlamanız çok zor olabilir. Biliyormuş ya da anlıyormuş gibi gözükmeye çalışmayın, sonrasında sizin için çok daha zor olabilir. Tüm bunları yaparken not almayı da ihmal etmeyin. İlk günlerde öğrendiğiniz onca bilgiyi hatırlamanız için tek yol bu…
  • Şirketinizi tanırken bir yandan görev tanımınızı ve sizden nelerin beklendiğini de iyi anlamaya çalışın. Şirket içindeki genel işleyişleri, prosedürleri, kuralları öğrenin.
  • Kendinize zaman tanımayı unutmayın. Her yeni bir başlangıç, hayatınıza giren her yeni bir şey için zamana ihtiyacınız vardır. Bu ihtiyacı kabul edin ve rahatlayın.
İnsan Kaynakları ve Yöneticiler için
Yukarıda bahsettiğimiz çalışan stresini minimum seviyeye indirip, mümkün olan en kısa sürede bu süreci doğru bir şekilde yönetmek adına önceden planlanmış adımlar atmak gerekiyor. Bunun için de oryantasyon programlarının amacını iyi bilmek ve anlamak lazım.
Sağlıklı bir oryantasyon program sayesinde şirketler her zaman ulaşmak istedikleri bir hedefi henüz yolun başındayken başarmış olurlar öncelikle; çalışan aidiyeti. Kendileri için zaman ve enerji harcandığını gören çalışanlar ilk günlerinden itibaren kendilerini şirket içerisinde değerli hissetmeye başlarlar.
Peki, sağlıklı bir oryantasyon sürecinin vazgeçilmezleri nelerdir?
Çalışmaya başlamadan önce;
  • İş tanımının ve organizasyon içerisindeki yerinin net ve yazıya dökülmüş olduğundan emin olun.
  • Kullanacağı materyaller, oturacağı yer gibi ofis içi düzenlemeleri için gerekli organizasyonları tamamlayın.
  • Yeni çalışma arkadaşlarına çalışan ile ilgili önceden bilgilendirme yapın; bu onların da değişikliğe hazırlanmasını ve daha samimi karşılama yapmalarını sağlayacaktır.
  • İlk gün verilmesi gereken tüm formları hazırlayın, hangi saatte nelerin yapılacağını ilgili tüm kişilerle konuşarak ayarlayın.
İlk gün ve sonrası;
  • İlk günü tamamen bir ısınma turu gibi düşünün, daha geç işe gelmesini isteyebilir böylece siz de sabah kendi işlerinize bakabilirsiniz. Sakin ve eğlenceli bir gün yaratmaya çalışın.
  • İlk günün özellikle ilk saatlerinde çalışanı mümkün olduğunda yalnız bırakmamaya çalışın. Ofisi tanıtın, tüm alanları ve ihtiyaç duyabileceği malzemeleri nerede bulabileceğini gösterin. Tüm bunları yaparken diğer çalışanlarla mutlaka tanıştırın.
  • Öğle yemeğini beraber, hatta yapabiliyorsanız tüm birim beraber yiyin.
  • Ofis kültürü ve genel işleyişleri hakkında bilgi verin. Sonrasında genel şirket tarihi ve yapısının yanı sıra her departman ile ilgili yetkili bir çalışanın sunum yapacağı programda detaylı bilgilerin aktarılmasını sağlayın.
  • İş tanımının üzerinden çalışanla beraber dikkatli bir şekilde geçin ve beklentilerin net bir şekilde anlaşıldığından emin olun. Çalışana da kendi beklentilerinin ne olduğunu sorun ve söylediklerine gerçekten önem verin.
  • Çalışanda olduğu gibi siz de kendinize zaman tanıyın. Bunun profesyonel iş yaşamında gerçekleşen bir başlangıç olmasının yanı sıra her iki taraf için de yeni bir ilişki başlangıcı olduğunu unutmayın.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder