27 Mart 2015 Cuma

Çatışma iyidir...

Çatışma iyidir der bir arkadaşım iş yerleri için.

Ne derecede olduğuna takılma şimdi. Çatışma iyidir, sadece bu kadar…

Yapıcı zıtlaşma diyebiliriz aslında iyi olan çatışmalara kısaca. Birbirinizden beslenirsiniz aslında farklı tecrübeler, farklı bakış açıları ve eğitimler ile.

Aslında hayatımızın her anında ve yerinde bir çatışma içinde oluruz ama büyük boyutta olmadıklarından dolayı fark etmeyiz bile onları. Yöneticinizden izin alırken, sevgilinizle yaz tatilini planlarken ya da birkaç arkadaş ortak hediye almaya çalışırken… Tüm bunlar hem kendi fikrimizi sunma, paylaşma güvenini oluştururken bir yandan da işbirlikçi davranmamız için zemin hazırlar.

Şimdi bir de iş yerindeki ciddi çatışmaları düşünelim.

Hazırlıklı ya da hazırlıksız olsun, öncelikle duygularınız ne alemde onu bir düşünmeye çalışın. O an beyniniz mi konuşuyor, kalbiniz mi? Hangisine daha çok ihtiyacınız var o sırada ve neden?

Önceden zamanınız varsa aklınıza gelen her fikri bir kenara not alın, her durum karşısında vereceğiniz tepkileri düşünün, farklı senaryoları oluşturun ve bu şekilde hazırlıklı ve kendinizden emin bir şekilde yolunuza devam edin.

İlk izlenimler çok önemli. Nasıl duruyorsunuz, oturuyorsunuz, konuşacağınız kişinin karşısına nasıl geçiyorsunuz, konuşmaya nasıl başlıyorsunuz… bunlar hep bir sonraki adımların yönünü ve kalitesini etkileyen küçük faktörler aslında. Belki daha resmi bir ortamda buluşup bir karar üzerinde ya da ikna etmek adına tartışmaya gireceğiniz kişilerle beraber olacaksınız. Kimi danışmanlar böyle zamanla ilk başta ek sıkışmanın önemini anlatır mesela.

Karşı tarafı her zaman anlamaya çalışın, onların penceresinden işlerin nasıl yürüdüğünü görün, onların kelimeleriyle ve değer yargılarıyla da konuşmayı ihmal etmeyin. Bazı şeyleri bilmek ve anlamak, kabul etmek anlamına gelmiyor.

Soru sorun, araştırın, bilgisizlik bir tartışma içindeki belki de en zayıf noktadır.

Ve agresif tavırlar sergilemek…

Kaynakça
  • Ted Talks: Margaret Heffernan, Tartışmaktan korkmayın
  • Harward Business Review, Blog Makaleleri




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder