11 Nisan 2016 Pazartesi

'İş Stresi'ni kabul etme vakti...


Kabul edelim.

Evet, hemen şimdi kabul edelim hatta.

İş stresi denen şey hep oldu ve olacak da.

Hele ki özel sektörde çalışmayı kabul etmiş bir bireyseniz.

Hele ki böylesine rekabetin olduğu çılgın bir dünyada siz de yerinizi bile bile almışsanız.

Kabul edelim, iş stresi denen şey bu düzenin bir parçası.

Ama bizi mahvedecek bir parça değil.



Peki ama nasıl olacak bu?

Stres sonuçta bu, güzel bir şeyden bahsetmiyoruz.

TedTalks'ta bir psikolog stresi düşmanınız değil, arkadaşınız yapın demişti. Çok mu garip geldi, işte o güzel ve anlamlı konuşma hemen aşağıda;


Hepsini izlemeye üşenenler için kısaca şöyle anlatayım. Fazlaca kişinin (yaklaşık 30.000 yetişkin) olduğu bir araştırmada şu iki soruyu sormuşlar: 1.Geçen sene ne kadar stres yaşadınız?, 2.Stresin sağlığınıza zarar verdiğini düşünüyor musunuz? Ve uzun yıllar boyunca bu kişileri gözlemlemişler. Çok stres yaşayan ve aynı zamanda bu stresin çok da zararlı olduğunu düşünen kişilerde ölüm oranı anlamlı derecede yüksek. Ama zararlı olmadığını düşünenlerde çok düşük.

Bu kadın diyor ki, bir psikolog olarak danışanlarıma sürekli stresin ne kadar kötü bir şey olduğunu ve ondan kurtulmaları gerektiğini anlatarak yıllar geçirdim, ama artık tüm düşüncem değişti.

Aslında bu durum sırf stres için değil hayatımızdaki her olgu için kabul edilmesi gereken bir gerçek. Bir olay, kişi, kavram, durum hakkında ne düşünüyorsak vücudumuz da ona göre hazırlıyor kendini, ve en uygun şekilde tepkisini veriyor.

İş yerlerinde stresi hepimiz yaşıyoruz. Ama strese her daim kötü gözle bakmak ne size, ne işe, ne de iş yerine fayda sağlıyor. 

Majör problemlerden bahsetmiyorum tabii ki burada. Ne korkunç müdürler, ne korkunç şirketler, çalışma kültürleri, iletişimler gördüm ve duydum. Hayat çok güzel, çiçek, böcek oh ne ala diye yaklaşın her şeye demiyorum (genelde psikologları bu tarz söylemlerle ezmeye çalışan bir kitle var zira).

Ama evet, yaklaşabildiğiniz kadar yaklaşın. Pozitif stres dediğimiz şeyi en azından gözden kaçırmamakla başlayabilirsiniz mesela. Sizi daha az endişeli, daha özgüvenli, daha iyi bir performansta, daha emin bir kişi haline getirebilir bu değişiklik...

Stres düzeyini kontrol etmek denilen bir durum var bir de mesela. Örnek olarak, belki çoğunuzun hoşuna gitmeyecek ama ciddi bir uyarıcı özelliği olan kafeinden uzaklaşmak bile size kontrol anlamında inanılmaz bir güç sağlayacaktır. Aynı şekilde doğru bir şekilde nefes almayı öğrenmek de oldukça etkili bir yol.

Artık pozitif psikoloji popüler, negatif kavramlar yerine pozitifler üzerinde odaklanma zamanı geldi ve herkes de bayıldı buna - ki bence çok haklılar. Sanırım koçluk dediğimiz şeyin bu kadar hızlı bir şekilde yayılmasında bunun etkisi oldukça fazla.

İş stresi dediğimiz şey bu pozitif psikoloji kavramları arasında yer almıyor anlayacağınız üzere. Yine de bugünlerde bunu çok duyuyorum ve hızlıca aklımdaki bir kaç noktaya değinmek istedim sadece.

Sevgiler...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder